V poslednom čase vídavam statusy kamarátov kramarátov ako hľadajú prácu, brigádu, čokoľvek. Nezamestnanosť stúpa, aj medzi mladými a roboty niet. Prečo si robotu nevytvoriť? Pripravila som niekoľko postov o tom, ako si skrátiť čakanie na vysnívanú robotu a privyrobiť si. S týmito tipmi asi kariéru nespravíte, milióny tiež nezarobíte, ale môžte sa naučiť niečo nové, zarobiť si či spoznať nových ľudí.
Čo to je: e-shop s rozličným tovarom pre zákazníkov v USA, UK, Austrálií, Nemecku, Španielsku atď. Má niekoľko ocenení, vrátane Deloitte Technology Fast 50. Dosahuje mesačnú návštevnosť 20 miliónov zákazníkov.
Pre koho to je: od študentov po mamičky na materskej, pre všetkých kreatívnych
Čo potrebujete: počítač s pripojením na internet, grafický software (napríklad legálny a zadarmo open source Inkscape či Gimp), aspoň základné znalosti angličtiny/nemčiny/španielčiny (prípadne trpezlivosť s Google translate)
O čo ide: Vy navrhnete dizajn a Zazzle urobí všetko ostatné (marketing, potlač až po dodanie zákazníkovi). Za to máte 10 a viac percent z ceny predaného tovaru.
Koľko vám to zaberie času: 6 a viac hodín (jednorázovo, nie každý deň)
Zaregistrujte sa na www.zazzle.com (prípadne na Zazzle inej krajiny). V prvom rade odporúčam pozrieť si iné „stores“ ako vyzerajú, ako majú kategorizované produkty, akej su kvality, ktoré produkty sú populárne a podobne. Následne by ste si mali ujasniť, akú tématiku by ste eshopu chceli dať. Čím špecifickejšie, tým lepšie. Pokiaľ máte radi čivavy, môže byť tématikou Vášho eshopu čivava. Čím šialenejšie a špecifickejšie, tým lepšie pre Vás. Takto Vás ľahšie zákazníci nájdu a odlíšite sa od iných.
Dizajn buď sami vytvoríte a nahráte ho ako obrázok na stránku a následne umiestnite na produkt, alebo môžte na umiestniť iba text (a teda nepotrebujete žiadne schopnosti grafika). Omnoho krajšie a originálnejšie sú však obrázky. Že nie ste žiaden grafik? Potlač produktov môže byť aj fotografia či naskenovaná kresba. V prípade jednoduchších dizajnov nie je problém nájsť si na YouTube tutorial a niečo pekné nakresliť. Prípadne si nájdite „free vector graphic (kľúčové slovo, napr. spomínaná čivava)“ a upravte si takúto hotovú grafiku podľa seba (samozrejme pozor na autorské práva, pri každom takom vektorovom obrázku na stiahnutie je aj informácia o následnom použití). Alebo môžte vytvoriť jeden krásny a originálny dizajn a ten umiestniť na desiatky produktov, ktoré budú tvoriť váš eshop. Produkty tu nájdete všetky od kachličiek, iPad obalov až po klasické hrnčeky a tričká.
Akonáhle umiestnite svoj dizajn na produkt, musíte mu dať názov, popis, kategóriu a tagy. Názov by mal byť originálny, výstižný, ale aj obsahovať slová, ktoré môže zákazník vyhľadávať. Popis môže tvoriť príbeh Vášho dizajnu či popis symboliky a pod. Nezabudnite uviesť aj hlášky typu „Makes a nice gift“ či „Looks good in every home/office“. Na tagy už máte limit a to 40 slov, z toho 10 tvorí tzv. „power tags“. Dajte si záležať na výbere slov. Nezabudnite použiť synonimický slovník. Použite aj tagy, ktoré nevystihujú váš dizajn, ale môžu byť použité pri hľadaní. Napríklad slová ako gift, present, best, cool atď. Kategórie môžete vybrať podľa príjimateľa, príležitosti alebo podľa témy (Napríklad: „pre neho“, „narodeniny“, „baseball“). Následne si zvoľte svoju províziu. Najnižšia možná je 10%. Čím vyššiu si províziu zvolíte, tým viac sa navyšuje cena a tým menšia je šanca, že si tento produkt niekto kúpi (pokiaľ nemáte super-mega-omfg dizajn). Províziu môžte kedykoľvek zmeniť, preto odporúčam začínať na najnižšej 10% a časom podľa obľúbenosti toho-ktorého produktu experimentovať a trocha navýšiť. Následne kliknete na „Post it!“ a do 24 hodín bude váš produkt zverejnený. Pokiaľ máte naozaj pekný dizajn, Zazzle ho vyberie a umiestni ako „featured“, takže sa Vášmu eshopu dostane pozornosti a získate takýto „badge“ (mne sa to zatiaľ stalo dvakrát):
Obchodík si môžete pomenovať a následne získate adresu (napr. jeden z mojich eshopov je www.zazzle.com/loveyoga), popísať, kategorizovať či zvoliť si pozadie. Nezabudnite si taktiež vložiť Google Analytics tracking code, aby ste vedeli koľko návštevníkov máte. Zazzle má veľmi veľa brožúrok, videií či fórum, kde informuje ako čo najlepšie vytvoriť a spravovať svoj eshopík.
Zazzle síce robí marketing všetkým eshopom v porfóliu, ale ak chcete byť proaktívny, môžete zobrať osud svojho eshopíku do vlastných rúk a spropagovať ho cez vlastné kanály. Či už pomocou sociálnych médií alebo banerov, prípadne aj affiliate programom. Zazzle má vlastný affiliate program a tak môžte sami osloviť blogerov či weby, pre ktoré by bol váš eshopík zaujímavý. Pokiaľ teda máte produkty s tématikou čivavy, tak môžete osloviť blogerov píšucích o čivavách či všeobecne o psoch a ponúknuť im dodatočný príjem (percentá z predajov pokiaľ majú umiestnený baner alebo link na ich stránke a úspešne odporúčajú zákazníkov. O toto sa tiež stará Zazzle, stačí im poslať html kód – toto nájdete na My account->Dashboard->Promotional tools). Nič nepokazíte ak budete trocha networkovať so samotnými predajcami na Zazzle – pokiaľ im olajkujete či okomentujete ich store, radi vám to oplatia a možno aj niečo kúpia.
Provízie si môžte nechať vyplácať na svoj PayPal účet. Vyplácajú sa každých 30 dní, pokiaľ ste v províziách nazbierali aspoň 50 USD. Pokiaľ teda máte doteraz za provízie 47 dolárov, musíte ešte počkať, kým nepresiahnete sumu 50 dolárov, aby vám Zazzle províziu poslal. Prípadne môžte tieto provízie použiť na nákup produktov.
Ak ste kreatívny a máte radi pasívny príjem, tak je táto možnosť privyrobenia si pre vás ako stvorená. Na rozdiel od klasických eshopov nemáte starosti ani s balením, posielaním či reklamáciami a môžte sa venovať tomu príjemnému – dizajnovaniu, vymýšľaniu a počítaniu dolárikov prichádzajúcich na váš PayPal účet. Mimochodom, čivavy sú veľmi populárne, takže si nemusíte doslova brať príklad 🙂 Nájdite si tématiku, ktorá sa vám páči a baví vás.
Martina 🙂