Sledovanie (tracking) správania sa návštevníkov webstránky bolo doteraz zaujímavé hlavne pre firmy zaoberajúce sa marketingom a cielenou reklamou zvlášť, ale aj pre jednotlivcov i organizácie zamerané na ochranu súkromia na Internete. Zdá sa, že teraz sa táto téma môže stať zaujímavou aj pre daňové úrady – aspoň tak to vyplýva z dokumentu, ktorý zverejnilo francúzske ministerstvo hospodárstva a financií (francúzsky originál je pre mňa nezrozumiteľný, použil som stručný súhrn v angličtine). Podľa jeho autorov totiž možno na sledovanie správania sa návštevníkov webu nahliadať ako na tvorbu hodnoty s využitím nezaplatenej práce používateľov Internetu – teda aktivitu prevádzkovateľa webu, ktorú možno zdaniť. Chvályhodné je, že pri tom mysleli aj na ochranu súkromia používateľov prostredníctvom stanovenia výšky takejto dane – odporúča sa, aby najnižšiu sumu dane platili firmy, ktoré sa postarajú o vysokú úroveň zabezpečenia takto získaných údajov, pre strednú či minimálnu úroveň zabezpečenia by bola sadzba dane úmerne vyššia.
Dokument odporúča, aby sa Francúzsko usilovalo o zahrnutie takejto daňovej úpravy do medzinárodných dohôd o zdaňovaní, a medzitým aby sa taká daň zaviedla aspoň vo Francúzsku – aj keď autori pripúšťajú, že zavedenie dane a obzvlášť kontroly zo strany štátu nebude jednoduché. Bude zaujímavé sledovať, či sa takýto pohľad na zdaňovanie podnikania v prostredí Internetu uplatní aj inde – v časoch, keď vlády hľadajú spôsoby ako zvýšiť svoje príjmy, môže takýto prístup inšpirovať aj ďalšie krajiny. Uvidíme, ako to dopadne na Slovensku…
Jozef