Ak niekoho zaujíma, aký je aktuálny stav ochrany osobných údajov na Slovensku, nemusí ani organizovať prieskumy či zložité analýzy. Celoplošné testovanie, ktoré v týchto dňoch doslova hýbe Slovenskom, v praxi ilustruje ako občania či štátne inštitúcie vnímajú ochranu osobných údajov.
Z médiami spomenutých prípadov podania trestných oznámení kvôli spracovaniu osobných údajov (1, 2) hneď v prvý deň celoplošného testovania sa dá usúdiť, že medzi občanmi existuje isté povedomie o potrebe náležitého postupu pri získavaní a spracúvaní osobných údajov – z kusých informácií v médiach sa však nedá zistiť ako kvalifikovane boli tieto trestné oznámenia naformulované.
Celoplošné testovanie však oveľa viac prezradilo o tom, ako orgány verejnej moci zainteresované na testovaní pristupujú k ochrane osobných údajov. Napríklad som nezachytil, že by sa niekto zamyslel nad povinnosťou poskytnúť dotknutým osobám informácie o spracúvaní ich osobných údajov (článok 13 GDPR, §19 zákona č. 18/2018 Z.z.), rovnako ako nad určením zodpovednej osoby (článok 38 GDPR, §44 zákona č. 18/2018 Z.z.) a zverejnením jej kontaktných údajov, kde by sa dotknuté osoby mohli obrátiť s otázkami o spracovaní ich osobných údajov a uplatňovania svojich práv (článok 38 ods. 4 GDPR, §45 ods. 4 zákona č. 18/2018 Z.z.). V prípade informačnej povinnosti pritom nejde o žiadnu novinku, legislatíva k ochrane osobných údajov ju vyžadovala už pred mnohými rokmi (napr. zákon č. 428/2002 či zákon č. 52/1998). Z nevšímavosti médií k ignorovaniu týchto dôležitých princípov sa dá usúdiť, že ani médiá na Slovensku nie sú v oblasti ochrany osobných údajov dostatočne zorientované.
Mediálne zaujmavým sa zato stal konflikt medzi Úradom na ochranu osobných údajov a Úradom vlády. Na začiatku bola „Vyhláška Úradu verejného zdravotníctva SR, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k režimu vstupu osôb do priestorov prevádzok a priestorov zamestnávateľa“. Úrad na ochranu osobných údajov ešte pred vydaním vyhlášky upozornil na to, čo je potrebné splniť aby vyhláška a jej vykonávanie boli v súlade so základnými princípmi ochrany osobných údajov. Úrad verejného zdravotníctva ich vyjadrenie ignoroval, vyhlášku zverejnil a Úrad na ochranu osobných údajov následne skonštatoval, že trvá na svojom názore o nesúlade so základnými princípmi ochrany osobných údajov.
Nejde o historicky prvý medializovaný spor dvoch štátnych úradov o výklad legislatívy o ochrane osobných údajov, ale v tom predchádzajúcom (pozri napr. 1, 2 a 3 , str. 60) obidve strany zachovali aspoň akú-takú úroveň. V tomto prípade do sporu však nečakane zasiahol Úrad vlády, ktorý obvinil Úrad na ochranu osobných údajov, že sa neorientuje ani v základnej legislatíve, ktorá upravuje jeho činnosť a nielen ukazuje svoju neodbornosť, ale aj prekračuje právomoci. Jediným „argumentom“ Úradu vlády pritom bolo konštatovanie, že GDPR sa nevzťahuje na spracúvanie osobných údajov v rámci činností, ktoré nepatria do pôsobnosti práva Európskej únie. To je síce pravda, ale
– Úrad vlády sa ani nenamáhal argumentovať prečo práve predmet sporu má byť mimo pôsobnosť práva EÚ
– Úrad vlády zrejme netuší, že na Slovensku máme zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov, ktorý jednak dopĺňa GDPR o ochranu osobných údajov v oblastiach mimo práva EÚ, jednak vymedzuje postavenie a posobnosť Úradu na ochranu osobných údajov spoločne pre tie oblasti, ktore patria aj ktoré nepatria do pôsobnosti práva EÚ
Takáto „argumentácia“ Úradu vlády by svojou odbornou úrovňou i spôsobom prezentácie zrejme uspela aj v tvrdej konkurencii insitných vykladačov práva v internetových diskusiách či zariadeniach nízkej cenovej skupiny. Aj to vypovedá o tom, aký je aktuálny stav ochrany osobných údajov na Slovensku.